Aquest text
pertany al filòsof John Locke, pertany a la seva obra anomenada, L'Assaig sobre
l’enteniment humà. Es basa en una crítica a les idees innates defensades per
autors com per exemple Descartes, Locke que defensa
clarament un empirisme no acepta que existeixen algunes idees que es troben
impreses a l'ànima abans de conèixer-les.
Locke posa
exemples amb els dos principis més “innats” que es poden conèixer; el principi
d’identitat i el principi de no-contradicció; allò que és, és i és impossible
que una mateixa cosa sigui i a la vegada no sigui , si aquestes dues idees es
trobessin a la ment tots els infants haurien de tenir coneixement d’elles com a
vertaderes i assumir-les cosa que no tendeix a succeir en l’amplia majoria
d’ocasions. Locke intenta destruir la concepció d'idees innates que els
racionalistes havien defensat posant l'exemple dels nens, si ells tenen
impreses a l'ànima veritats innates les haurien de conèixer perquè posseir una
idea implica tenir coneixement d'aquesta mateixa i poder percebre-la si aquesta
percepció és inexistent és evident que aquestes veritats no es troben a l’ànima
de l’infant des del seu naixement i per tant no són innates sinó adquirides tal
i com Locke defensa. Ja que no tindria sentit parlar d’idees impreses que
s’ignoren perquè les veritats innates queden reduïdes al no-res, i si es poden
qualificar com a vertaderes aquestes idees també podríem dir que totes les
idees esdevenen innates però que simplement l’ésser no en té coneixement o
contràriament podríem defensar que l’origen de les idees és empíric ja que no
podem afirmar la veritat de les idees innates si des d’un primer moment no som
capaços de percebre que les tenim, per tant o totes les idees són innates o pel
contrari totes les idees són adquirides.
No hay comentarios:
Publicar un comentario